אבחון פסיכודידקטי
מהו אבחון פסיכודידקטי?
אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון שנועד לבחון קשיים בתחום הלמידה כאשר ההיבטים הנבחנים הם בתחום קשיי הלמידה ובתחום הפסיכולוגיה. האיבחון הדידקטי בוחן את תפקודי השפה והלמידה, תפקוד זיכרון, תפקודי קשב, תפקוד גרפו מוטורי, יכולות החשיבה, פונקציות ניהוליות ומנגנוני הלמידה.
האבחון הפסיכולוגי כולל הערכה של התחום הקוגניטיבי והתחום הרגשי. בתחום הקוגניטיבי בוחנים את האינטליגנציה ובתחום הרגשי בוחנים תפיסה עצמית, תפיסת המציאות, כוחות, יכולות חברתיות ועוד.
מי שיכולים לערוך
אבחון פסיכודידקטי הם פסיכולוגים בשיתוף עם מאבחנים פסיכודידקטיים כאשר כל אחד בוחן את תחום ההתמחות שלו. גם פסיכולוגים חינוכיים שעברו הכשרה בתחום האבחון הפסיכודידקטי יכולים לבצע את האבחונים.
מתי מבצעים אבחון פסיכודידקטי ולמי?
השאלה מתי לערוך אבחונים פסיכודידקטיים היא מאוד אינדיבידואלית שכן יכולות להיות סיבות רבות לביצוע האבחון. מקרים בהם מומלץ לבצע אבחונים פסיכודידקטיים הם מקרים בהם ישנה שאלה לגבי יכולות ההבנה של התלמיד או האינטליגנציה שלו, כאשר ישנה מעורבות רגשית גבוהה במיוחד אשר קשורה לקשיים של התלמיד ובמקרים בהם עולה השאלה לגבי המסגרת החינוכית המומלצת.
האבחון אורך בדרך כלל שניים עד שלושה מפגשים והוא כולל שיחה עם ההורים ומשוב. ההורים יכולים לקבל הסבר מפורט על המשוב וזאת כדי שיבינו מה הוא אומר. בכיתה ז' עורכים לתלמידים מבחנים פסיכודידקטיים על פי חוזר המנכ"ל והוא תקף עד תום הלימודים. מבחנים אלו נועדו לתת התאמות לימודיות שהן למעשה הצעות ספציפיות לאנשי החינוך כיצד לבחון וללמד את תלמיד עם לקויות למידה. למעשה התאמות אלו נועדו לתת לתלמיד יחס הוגן והשוואת תנאים לעומת התלמידים האחרים.
מה חשוב לדעת על מבחן פסיכודידקטי?
יש שלוש רמות של התאמות ועל פי אותו חוזר של משרד החינוך מי שרשאי לקבוע התאמות ברמה 1 וברמה 2 היא ועדה פדגוגית בראשות מנהלת בית הספר וזאת גם על סמך אבחונים של אנשי מקצוע. התאמה ברמה 3 וכשמדובר בה יש צורך בהסתכלות רחבה ביותר ולכן היא נקבעת רק לאחר אבחון פסיכודידקטי מעודכן. התאמה זו נשלחת לוועדה מחוזית של משרד החינוך ובה בוחנים את האבחון לעומק ואת הממצאים השונים אשר קשורים בה.
כדי שאבחון זה לא ייפול באותה וועדה על ההורים לבצע אותו בצורה המקצועית והמותאמת ביותר לילד וזאת כדי שההמלצות יהיו מתאימות ויכללו אנשי מקצוע אשר מוסמכים לטפל בבעיה הספציפית ממנה הוא סובל. אבחון זה בסופו של דבר נוע לסייע לילד לקבל את העזרה המתאימה לו ביותר ולכן הוא כל כך חשוב.