דיסלקציה
דיסלקציה היא לקות למידה. המאפיינים שלה הם קשיי קריאה והגייה, וחוסר יכולת לחבר מספר אותיות לכלל מילה, ומספר מילים לכלל משפט. עוד מאופיינת דיסלקציה בקשיי כתיבה, ובחוסר יכולת לכתוב מילים ללא שגיאות כתיב, גם אם זו מילה מוכרת, שנלמדה בעבר. את הדיסלקציה ניתן לאבחן, עוד בגיל צעיר, על מנת להבין האם אכן מדובר בדיסלקציה, או שמא בקשיים בקריאה ובכתיבה, שמקורם אחר.
מזהים דיסלקציה
לרוב נדרש אבחון של דיסלקציה, במצבים בהם קיים פער למידה משמעותי של הנבדק, ביחס לחבריו לכתה. מצבים בהם קיים אצל הנבדק קושי בהבנת הנקרא, וגם הקריאה עצמה אינה קולחת אלא איטית, ומלווה בקשיים רבים, הם סממנים לאפשרות של לקות למידה זו. מאפיינים נוספים הם קושי משמעותי בהתמודדות עם משפטים ארוכים, וקושי להתייחס אל אות או מספר כפי שהן, אלא ראייה שלהם כתמונה.
דיסלקציה בגיל הרך
כיום, שלא כמו בעבר, כבר בגיל גן ניתן לזהות סממנים של דיסלקציה כמו
ליקויי למידה אחרים. על אף גילו הרך של הנבדק, וחוסר הידע שלו לקרוא ולכתוב, ניתן לזהות מאפיינים, המצביעים על אפשרות של דיסלקציה בעתיד. מצבים הדורשים התייחסות ואבחון, הם במקרים בהם לילד קשיי התבטאות וניסוח משפטים ברורים, הוא בעל אוצר מילים דל, וקיים אצלו קושי בולט בזיהוי עצמים ופרטים בתמונה או ציור. אם קיימת בעית קשב וריכוז, זהו עוד סממן שצריך לתת עליו את הדעת באבחון דיסלקציה, למרות שלא תמיד יש קשר בין המצבים הללו.
מאבחנים דיסלקציה
את האבחון מבצעים במכונים מיוחדים, אשר תחום ההתמחות שלהם הוא בדיקת אפשרות של
דיסלקציה אצל הנבחן, והתאמת המבחן לגילו. באבחון זה עובר הנבחן סדרה של מבחנים הבודקים את יכולותיו בהבנה ויזואלית של ציור או תמונה, והבנת הנקרא, בקרב נבחנים בוגרים יותר, היודעים לקרוא מילים, משפטים וצורות. על מנת לשלול אפשרויות אחרות של בעיות למידה אצל הנבחן, הוא עובר גם בדיקת שמיעה ובדיקת ראייה.
קיימות כיום מגוון שיטות המאפשרות לסובלים מבעיית הדיסלקציה להשלים פערים ולהתגבר עד כמה שניתן על הקשיים הכרוכים בתופעה. אבחון מוקדם יכול להקל משמעותית בהמשך הדרך.