כתבות נבחרות

פייסבוק ניצחה





לאחרונה דובר על הקרב הגדול בין גוגל לבין פייסבוק על הובלת האינטרנט. ארגון האינטרנט האמריקאי הכריז על כך שפייסבוק הפך לאתר הגדול ביותר בארצות והעקף את גוגל. כמובן שלא במונחים של רווח או של עמודים נצפים אלא במונחים של זמני שהות באתר וחשיפה לקהל האמריקאי. אנשים שוהים פשוט שעות על גבי שעות מול הפייסבוק שלהם.

שלא תבינו לא נכון, בהחלט מדובר בסוג של ניצחון ובהישג אדיר, במיוחד לאור העובדה שקצב הגידול של פייסבוק הוא הרבה יותר גדול מכל אתר אחר בסדר גודל שלו. העניין הוא שההכרזה הזו התייחסה אך ורק לאתר גוגל.קום – אתר החיפוש. היא לא הביאה בחשבון את השירותים המשלימים של גוגל כמו ג'ימייל, פיקאסה, גוגל תרגום ועוד. גוגל היא כרגע הגוף החזק ביותר באינטרנט ללא עוררין והיא תמשיך להיות כזו בשנים הבאות כנראה.

דווקא הניצחון השקט של פייסבוק על טוויטר הוא יותר מרשים. למרות מתקפה יחצנית חסרת תקדים של טוויטר על אמצעי התקשורת, כולל שימוש במגה-סלבס כמו אופרה ווינפרי ולארי קינג – טוויטר לא הפך ליותר מגניב או יותר שימושי מאשר פייסבוק. למעשה פייסבוק הנחילו לטוויטר מכת מוות ברגע שהם שיכללו מעט את שורת הסטאטוס של כל אחד מאיתנו. הם בעצם הפכו להיות שירות שהוא גם טוויטר וגם כל שאר הדברים הטובים שרק פייסבוק יודעים לעשות.

דינו של טוויטר כנראה להיכחד עם הזמן. הוא הפך לסוג של מוצר משלים לפייסבוק, מוצר שמוסיף קצת לתדמית הטכנולוגית שלנו, שימושי עבור אנשים טכנולוגיים במיוחד וממש לא אתר חובה. לא סתם הפסיקו לספר לנו על קצב הגידול המטורף של האתר הזה, כנראה שהקצב ירד פלאים. גוגל עשו ככל הנראה בשכל כאשר הם בחרו שלא לקנות את אתר טוויטר בהמון כסף.

פייסבוק לעומת זאת ממשיכה לצמוח ללא הפסקה, ולא רק בזכות הפארם-ויל. עוד ועוד פיצ'רים, קוד פתוח עם אפליקציות מגניבות, משחקים ברשת, אלבומי תמונות, עולם שיווקי מתון – יש לנו עולם ומלואו בתוך הפייסבוק. יש היום לא מעט אנשים שיושבים כל יום שעות ארוכות מול האתר הזה.
התחושה הכללית היא שפייסבוק הוא מסוג המקומות שבו אנשים חיים באינטרנט ואף אתר לא הולך לקחת את זה ממנו בזמן הקרוב.

  פייסבוק

המסקנה היא שהאויב היחידי של פייסבוק כרגע הוא פייסבוק!

הגורם היחידי שיכול לגרום לאנשים להפסיק להשתמש בפייסבוק הוא נושאים כמו פגיעה בפרטיות, שימוש לרעה בפרטים האישיים, שיווק יתר וספאם. קצת מוזר שפרטיות היא הדבר הכי רגיש והמייסד של פייסבוק מצהיר באופן שחצני כי ה"הפרטיות באינטרנט מתה".

כנראה שיש פער בין הפרטיות הנתפסת של הגולש הפשוט לבין השימוש שפייסבוק יכולה לעשות בפרטים שלו, מבלי שהוא בהכרח ישים לב. יכול להיות גם שפייסבוק חייבת למתוח את הקו האפור הזה, אחרת אין לה יכולת ממשית לייצר רווחים מכמות הגולשים האדירה שלה.

אחד הטרנדים החדשים בתחום הפרטיות הוא להציע לחלק מהגולשים (בדומה למה שגוגל עושים) לוותר מרצון על הפרטיות שלהם תמורת תגמול או לשם שיפור מערכות כביכול. אמנם זה מצב גרוע שכדאי להימנע ממנו אבל עדיין יש בזה משהו שהופך את כל הסיטואציה לפחות מרגיזה ופוגענית כלפי הלקוחות.

איפה הימים בהם יכולנו לכתוב משהו באינטרנט ולברוח כמו ילדים קטנים?
 
© כל הזכויות שמורות ל Pencil - אין להעתיק מאמרים מהאתר. 2009-2010